Figyelem, az alábbi képek és szövegrészletek egyes olvasók számára felkavarók, vagy epilepsziát kiváltó hatásúak lehetnek. Kérjük, csak saját felelősségre kattintson a „Tovább!” gombra!
Na, most, hogy a hüvelygombán is túl vagyunk, beszéljünk hot rodokról…
Tudjátok, ezek a zörgő, üvöltő, gurgulázó amerikai szörnyetegek előzetes mechanikai koncepció nélkül összedobálva, leginkább Ford alkatrészekből. „Persze, vényóc, oszt’ alig termel erőt…” legyintenek a turbo-nitro Civic tuner-bajnokok. Ők is csak nagyon kevéssé sejtik, hogy nem esett messze az alma a fájától.
Merthogy mi a hasonlóság egy viszonylag modern Civic és egy hetven-nyolcvan évvel ezelőtti amerikai Ford között? Nagyon is sok! Például mindkettőnek négy kereke van, ugyanakkor kormánykerék is található mindegyikben. Ezen felül ajtókon lehet bejutni az utastérbe, és most kapaszkodjatok meg: A Civic is és a Ford is benzinnel megy! Ugye megmondtam? No de komolyra fordítva a szót…
Aki azt hiszi, hogy a tuningolást „vindízel” találta ki, hogy nagy halálosossággal iramodjon tova, ordasat téved, de még az is, aki azt hiszi, minden a rally-versenyzésből jön a szériaautó teljesítménynövelésének fogásait illetően. A bökkenő az, hogy az amcsik már akkor bőszen tuningolták a verdákat, amikor Európában meg Japánban még főleg szekereket lehetett látni, mert valljuk be mifelénk az autózás arisztokrata huncutság volt. Ellenben a Nagy Vízen túl, ahol már régen tömegautókat gyártottak és persze a benzin is olcsó volt. Csak ugye épp az volt a bökkenő, hogy egy, azaz egyféle autót lehetett kapni egyféle színben. Hát így.
Na de mégis, hogy jön még ide mindig a Civic? Nos úgy, hogy ez is tömegautó. De ami kiemeli a többi tömegautó közül, az az, hogy ott van benne a japán, mérnöki csúcstechnológia. Egy rendkívül jól kiforrott aggregátor, ami rendkívül jól reagál a tuningolásra. Ettől lesz az, ami.
Pedig az alapelvek nem változtak: egyszerűen javítani kell a tömeg/lóerő arányon. Míg akkoriban az autó könnyítésével kezdték, addig most a motor teljesítményének növelésével. Karburátor állítása helyett chip-tuning, tető-chop helyett spoilerek, kompresszor helyett turbó, eldobott karosszériaelemek helyett karbon, vagy üvegszálas darabok, lecsupaszított utastér helyett versenyülések, üvöltő V8 helyett… hát… bitang hangrendszer (de ez nagy tömeg, az igazi autóőrült pedig versenyautóba nem rak ilyet).
És ugyanúgy gyorsulnak, mert ugye igazából egyik sem a kanyargós pályára lett tervezve (előbbi agilitása, utóbbi elsőkerékhajtása miatt)… hacsak nem ilyen őrült valaki:
A lényeg, hogy minden a motorról szól, a leadott teljesítményről, a köré épül minden. Biztos sokaknak nem tetszene a kifejezés, de simán lehetne Civic Rod-nak hívni a felpöckölt gépeket, elvégre egyértelmű az analógia e két világ között.
De persze messziről jött emberek azt mondanak amit akarnak… :)
Ez a cikk eredetileg a hondaklub.com weboldalon jelent meg!