Fordulóponthoz érkezik az autógyártás? Ezt látszik bizonyítani a WTCC első idei futama…is. A VW robbantott Brazíliában. Csak nem szikrával. Az öt gyári Seat-ból 4 ért be az első négy helyre… mindkét futamon. A sárgák jöttek, láttak, és mindenkit felfaltak. Az Audinak már nagyon bejött a versenyzésben, most a spanyolokon volt a sor.
Pedig öt éve senki nem gondolta volna, hogy a dízel ellenfele lehetne az Otto-motornak. Hatalmas kuriózumnak számított, amikor a BMW először vetette be a dízelt Le Mans-ban. Akkor már az is nagy csoda volt, hogy az autó beért a célba. 2005 decemberében mindenkinek leesett az álla, amikor az Audi az addig is veretlen LMP-jébe belevágott egy dízelt… és láss csodát, azóta is veretlenek.
Persze, mondhatnánk, hogy a kísérleti autók más lapra tartoznak. Nos, tavaly is bajnok lett a Seat, most meg úgy tűnik, nincs aki hozzájuk érjen. Pályán lenyomja a fronthajtásos dízel hatchback a hátsó kerekes benzines szedán BMW-ket. Nocsak. Igaz, azért külön erre a célra kifejlesztett versenymotor dolgozik a gépháztető alatt. 2 literes turbós-injektoros 16 szelepes aggregátor, szekvenciális sebességváltó és nagyjából ennyi.
Igen, a nyomaték viszi el a versenyt. Semmi más nem szól az autó előnyére pl. a BMW-khez képest.
Az elmúlt időkben alaposan megreformálták nézeteinket a dízelekkel kapcsolatban (többször is). Ez meg is látszik: annyira nagy lett a kereslet a „kerregők” iránt, hogy azt a finomítók már nem bírták és a nafta ára erősen az egekbe szökött, sok vásárlót megingatva, sőt, elrettentve. Reméljük, ez azért változni fog a jövőben, és egyre több finomító áll majd ár gázolaj-termelésre. Versenyzésre azonban nagyon kevesen használják. Japánban egyáltalán nem, Amerikában is csak elvétve, kuriózumként, úgyhogy itt végleg Európa lesz a császár.
Gázolajat elsősorban (nyomatékelőnye miatt) nagy, teherszállító járművek fogyasztanak: hajók, mozdonyok, kamionok, teherautók, buszok, terepjárók, tankok, kisteherautók, stb. és lassan szivárgott le a „hétköznapi” autós közlekedésbe.
Kritikából azért persze van bőven. Mert ugye kormol. Ez pedig bizony probléma globális szinten. Hiszen a légkört kevésbé terheli meg, a kiáramló fekete felleg a tüdőt károsítja rettenetesen. Ismerős szitu: egy gyorsulási alkalmon két dízel rajtol el, hangjuk egy szál se, a nézők meg háttal állva, becsukott szemmel és lélegzetvisszafojtva várják a végét. Aztán ott vannak a hideg telek. Régebbi gépeknél gyakoribb esemény volt a pakura kitakarítása, most azonban nem jellemző annyira.
Mára pedig itt tartunk: megbízhatóságban éppúgy, mint rövid pályaversenyeken (aszfalton! Terepen egy percig sincs esélye a benzinnek…) is már lenyomja Otto kollégáját – azért persze még bizonyos körülmények között, de takarékosságban is verhetetlen, szóval csak az üzemanyag jelenleg magas ára és kerregő hangja lehet visszatartó erő.
Ami a Cult-ot illeti: Clean autóba dízelt? Nem, sajnos nem elég kultúrált, sima hangú a gázolaj ahhoz, hogy harmóniába kerüljön a letisztult formákkal. Cult-ba? Hát ezt ízlése válogatja, de ha a motorteret is ki akarjuk csinosítani, akkor egy dízel nem mutatna jól. Megint csak a „kuka” stílus marad. Agyonrozsdásodott, alkatrészeit az aszfalton maga után húzva szikraesőt eregető, lassan „krúzoló” patkány eregeti magából a rettenetes fekete felhőt irtózatos hangok mellett. Könyék ki, bicepsz megfeszít, hangerő felteker a kazettás magnón, ütemes bólogatás, diesel power.
Ui.: Lesz még Budán kutyavásár! Egyszer majd a benzin lehet még kuriózum…
A cikk eredetileg a cult-hungarian.hu weboldalon jelent meg.
http://www.cult-hungarian.hu/cikk.php?az=561