Vajda Gábor (Gabor_V) 2009.03.27. 00:26

Anyám autója

„Utálom ezt az autót!” – üvöltötte anyám és belerúgott a lökhárítóba. Az autó számára egy trágya volt: nem fordult, lefulladt és nem érezte a dimenzióit. Nem tudott vele normálisan piacra járni, volt, hogy szétugrott a váltó, sírtak a hátsó fékek, ezernyi baj. Egy tíz éves autó volt amikor vettük 2000-ben, három generációnyi Skoda után. Egy pár évvel ezelőtt átvette a bátyám, az lett a lóti-futi autója. Tavaly eladtuk. Sok baja volt. Megsirattuk. Anyám is. Megszerette az autót, és azóta is azt mondja: „Bezzeg a régi Seat!” Az volt ám az autó: a „régi Seat”!

 

Találós kérdés: mi lesz, ha keresztezzük a Fiat Ritmot a Porschével?

 Erre akár „gyalázat” is lehetne a válasz, de egyelőre nevezzük csak Seat Ibizának. Az első generációs Seat Ibiza ugyanis a Fiat Ritmo alapjaira épített Seat… hmmm… Csúnya, azaz dehogy: Seat Ronda leszármazottja, 1985-ből (nem kéne alkalmazni egy szótárfelelőst amarketingeseknek, úgy általában?). Kis kocka a Giugaro galaxisból. Formavilágát tekintve valahol félúton a Lancia „nagyonkocka” Delta és a VW „nemegészenkockamertpéldáultrapézis” Golf között.

 

 

A három- és ötajtós kivitel öt személy szállítására alkalmas, kissé imbolygós futómű, gyenge fékek, magas üléspozíció a rally- és kamionkedvelőknek. Külön kiemelném az egykaros ablaktörlőt, ami elképesztően megvadítja belülről az egész dizájnját. Amúgy kopogós, recsegős műanyag jellemzi a belteret és némileg szűkös helykínálat. A motor pedig…

 

…az autót egy autókereskedésben vettük. „Ez volt az anyagbeszerző autónk!” – vigyorgott a szervizes srác, miután prezentálta vezetési stílusát az akkor aktuális „anyagbeszerző” Trabanton, ami egy állórajtot és két piruettet jelentett a jeges aszfalton – elkezdtem izgulni. Bementünk hátra a szervizbe. „Na, itt a kicsike!”. Tömzsi orrú, agresszív megjelenésű, sötét színű autó vékony küllőjű alufelniken. „Király!” – gondoltam magamban „A hangrendszer gagyi, az elektromos ablak még működik…” – kezdte el sorolni az extrákat „…a rozsda már egypár helyen ott van, de hát ez ilyen… a motorral viszont semmi baj nincs…”. Egy szívás a cigiből, KATT, és akkor…

 

...öt változatban érkezett: négyféle benzines és egy dízel. A 900 köbcentis a tipikusan kispénzű, családos embereknek készülő verzió tényleg csak arra volt jó, hogy kis fogyasztás mellett eljussunk A-ból B-be. A hazánkban is leggyakoribb verzió az 1.2-es volt, ami még mindig a kisautós élmény mellett tette le a voksát. Az 1.7-es dízel megint csak a családi autózást erősítette. A fagy az arcokon az 1.5-ös 90 LE-s, ill. az 1.7-es 105 LE-s verzióknál állt be…

 

„…1.5-ös, injektoros, megy mint a golyó!” - cigi a szájba visszahelyez - „Na, ez az!” …és akkor megláttam…

 

Volksporsche. Nagyjából így lehetne jellemezni az első generációs Ibizát, amely ugyan még nem a VW konzorcium alatt készült, motorját azonban a Porsche tervezte a spanyoloknak. Egy pillantás a szelepfedélre, és ott van:

 

 

 

SYSTEM PORSCHE

 

Az autó filozófiájában és kategóriájában megegyezik a VW Golffal, teljesítményben is nagyon hasonlót nyújt, de én elfogult vagyok és beleérzem a pluszt, mint egy Turbo rágóra nyálát csorgató kisgyerek: ebbe a Porsche tervezte a motort, hiszen oda van írva.

 

Tény 1: fordulni tényleg nem lehet vele. A kormányhoz meg elkél az edzőterem egy parkolási műveletnél. 140 felett azonban megváltozik a világ, és csak imádkozunk, hogy az út egyenes marad. Tény 2: tényleg megy az autó. Még leszabályozás is van benne: kettesben 90-nél egy nagy szusszal veszi el a teljes gázt… pörgős az a sornégyes.

 

Van egy kérdésem:

 

Miért nem? Miért nem látom ezeket a gépeket gyorsulási versenyeken? Miért nem látok belőlük egyetlen tuning gépet sem? A második generáció remek tuningalap kinézetre (is), ezt hogy sikerült elhanyagolni? Miért nem lett végül ez a gép a „nép-Porsche”?

 

A bátyám szerzett jó áron egy igen kiváló állapotú második generációs Ibizát. Én vittem haza, rögtön elsőre 150 km-t kellett autóznom vele. Puha, vaj volt minden, úgy éreztem, egy autó-szerű valamiben ülök. Addig nem vezettem mást (egy két rövidke kivételtől eltekintve), csak a „régi Seatot”. Anyám nem szerette az autót. Mostanra már megszokta, de még mindig hallom: „Bezzeg a régi Seat…”

 

A Te anyukád autója „bezzeg” mi volt?
 
A cikk eredetileg a cult-hungarian.hu weboldalon jelent meg.
http://www.cult-hungarian.hu/cikk.php?az=519

Címkék:porsche delta lancia vw golf fiat seat ritmo Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shinyredcars.blog.hu/api/trackback/id/tr181028323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása