Vajda Gábor (Gabor_V) 2009.03.27. 00:36

Legyen Cult-ja mindenkinek!

Eredetileg azt a címet szándékoztam adni ennek a cikknek, hogy „Cult=VW?” de az inkább tűnt valami kémiai képletnek, meg szerettem volna kicsit kibővíteni mondanivalómat. A gazdasági recesszióból következő eseményekről szóló beszámolók ugyanis arról szólnak, hogy a nem is túl távoli jövőben 5-6 autógyár fogja ellátni a világot négykerekűekkel. Ez ütött most szöget a fejembe.

 

Minden Cult-találkozón fel szokott tűnni egy-egy „típusidegen” jármű, gyakran egészen kiváló megjelenéssel. Ha ez Clean-stílusban van megoldva, semmi probléma, a Rat meg bármit elbír, no de a Cult… Érthető, hogy a Cult-ot a VW-k inspirálták. Pontosabban a VW-konszern. Előfordulhat ugye, hogy egy Golf Porsche felniken gördül tova, és egy Passat Audis megjelenésétől sem kell frászt kapni. Egyes elemek átemelhetők más autókról, legtipikusabban a felnik, de sok egyéb apróság is beletartozhat. És akkor itt jön az okosság: ha a jövőben összevonogatják az autómárkákat, mi jöhet még? Egyáltalán hogy néz ki a jelenlegi helyzet?

 

Bizonyára sok, nem VW-s olvasója van a cult-hungarian.hu-nak, mint jómagam is. Szeretjük a Cult-filozófiát, azaz hogy némi módosítással megőrizzük ugyan az autó eredeti kisugárzását, csak eggyel magasabb szintre helyezzük azt. Nekik ajánlom ezt a cikket, hogyha tetszenek a Cult-gépek, de meglevő járművét nem tudja/akarja lecserélni a VW-családhoz tartozó autóra.

 

Szögezzük le az elején: alapból tömegmárkáról beszélünk. Ezenkívül vannak olyan gyártók, akik max. 1-2 „címert” futtatnak. Így pl. a Mercedes elvből kiesik. Már abból a szempontból, hogy a konszernben nincs más, így az AMG-, és a Brabus-tuning mindig testhez áll. Aki meg BMW-t birtokol, nem fog MINI-t, vagy Rolls-Royce-t fabrikálni belőle és fordítva, de Brabham BMW-t bármikor. A Peugeot és a Citroen, valamint a Honda és a Mitsubishi is hasonló cipőben jár (bár a legutóbbinak igen érdekes kapcsolatai voltak a múltban más autógyárakkal), így nagy elődökhöz vagy sikeres versenyváltozataikhoz fordulhatnak segítségért.

 

Lássuk először a VW Cult-térképét:

 

 

Mi szorul magyarázatra? A SEAT-Lamborghini kapcsolat mindenképp, ez nagyban magyarázható egyes formajegyek hasonlóságával, ami nem véletlen: mindkét márka formatervezője a belga Luc Donckerwolke, így érdemes ebbe az irányba „fejleszteni”. Az ABT jelenléte lehetőséget biztosít a Skodának és a SEAT-nak is, hogy egy „izomautósabb” megjelenést produkáljanak. A VW Passat és a Skoda Superb már az Audi presztízsét súrolja erőteljesen, így az „audisítás” szinte észrevehetetlen lenne, ám ügyesebb önjelölt formatervezők sok lehetőséget találhatnak benne. A Phaeton-ról már nem is beszélve. Az Auditól följebb már csak a Bugatti áll, ill. a kisebb modelleknél még egy kis Porsche-hatás is belefér. Ha valaki luxus-cirkálót akar, nyugodtan terelődjön a Bentley irányába, bár kétlem, hogy ez gyakorlattá válhatna. Na és a Porsche? Nem, ott nincs tovább. RUF, Gemballa-tuning, slussz!

 

 

Térjünk az olasz népautóra és vizsgáljuk meg a VW-Cult fényében:

 

 

Itt kevésbé egyértelmű a helyzet, ezért kezdjük a könnyebbik végén: A Fiat alapmárkaként bármely családtagjához hasonultatható, kelet-európai ex-rokonai pedig egyenes utat képeznek az Abarth-hoz, felelevenítve a régi sportsikereket. Hogy a Lancia miért nem jó táptalaj egy kis Ferraris, Maseratis hangulathoz (bár az újabbak már igen), arról a Delta gigantikus rally-sikere tehet, így bizonyos szemszögből ez is egy csúcsmárka.

 

 

Lássuk a Renault-t:

 

 

Mióta házasságot kötöttek a franciák a Nissannal, nagyon helyesen csak a kisebb, hétköznapi autók ügyében szóltak bele a japán fejlesztésekbe. A kép így elég egyszerű: A Nissan-ok megmaradhatnak Nissan-nak, esetleg egy erős GT-R, vagy Infiniti hatás is befigyelhet (a Datsun már kikopott minden tekintetben). Az alapmárkánál maradva rá lehet gyúrni egy kis Gordini-s megjelenésre, pláne a régi Daciáknál, de az újaknál is ez a járható út, hacsak nem akar valaki Skyline-t varázsolni a Logan-ből – a japán tuning elvégre sokmindent elbír.

 

 

Ugorjunk át Amerika térképére:

 

 

Na, ez itt már elég bonyolult, kezdjük a hozzánk legközelebb állóval: sajnos az Opelnek és a Saabnak újabban halálhírét keltik. Mire ez a cikk megjelenik, előfordulhat, hogy már egyik sem létezik… De legyünk optimisták, és nézzük meg mit tehetünk itt Európában: Az Opelnél ott van az OPC, így ez a legegyérelműbb út ez esetben. A Saabnak meg konkrétan nincs párja. Hacsak nem amerikai vizekre akar valaki evezni. És ezzel ténylegesen is átugortunk Amerikába. Az a bizonyos „SS” logo a Chevrolet-ket díszíti a jenkiknél, jelentése „Super Sport”, nagyjából az OPC-hez hasonló funkció. Chevrolet-nknek így bármikor adhatunk egy kis „izom” érzetet, de ez az Opelnek is kijár: az Astra II és a Meriva brazil, Chevrolet néven forgalmazott verziójából is létezett SS. Ha igazi amerikai izomra vágyunk, az Opel Kadettek és a Daewoo Racer ideje jött el: az amcsi verzió ebből ugyebár a Pontiac Le Mans. Erről meg illik tudni, hogy a 60-as években ebből fejlődött ki a Pontiac GTO (eredetileg Pontiac Tempest, volt aztán Tempest Le Mans, aztán csak simán Le Mans, utána Le Mans GTO, végül csak GTO – érthető? J Le Mans persze a GTO-val párhuzamosan is volt). Aztán ott van az Insignia. Némi apró külső változtatást leszámítva megegyezik a kínai Buick Regallal. A Regal-nak meg a ’80-as években volt egy űrtechnológiájú, V6 turbó izomverziója: a Grand National, ill. a GNX, ami a Corvette-eket is lefüstölte, de ezt a GM soha nem merte bevallani, mert meg szerették volna őrizni a Corvette presztízsét. Ezeket csak feketében árulták, úgyhogy feketére fújatni minden Insigniát felnistül! A Chevrolet-nél még látható, hogy külön kiemeltem az Impala modellt, mivel annak külön jelvénye volt, ill. a Corvette-et, mifelénk az ugyanis külön divízió. Ha valaki tud ihletet meríteni ezekből és ízlésesen be tudja építeni autójába, ne habozzon! (a Suzukiról később)

 

 

Még amerikánál maradva:

 


 

Nos, a Fordnak Cult-os szemszögből igen beszűkültek a lehetőségei, főleg mióta megszabadultak az Aston Martintól, a Jaguartól és a Land Rovertől. Egyúttal nem hiszem, hogy mifelénk bárki Lincoln, vagy Mercury irányába szeretne fejleszteni (bár Mercury Cougar felénk is kapható volt, valamint a Marauder egy egészen exkluzív izomautó). Így két fő irány marad a Fordosok számára. Az európai vonalat a Cosworth jelenti, mintegy főhajtás a nagy rally-sikerek előtt. Bármely Fordból hálás Cosworth-ot faragni. Aztán ott van megint csak Amerika: toljuk autónkat a prérire, kereszteljük át lóvá. A Mustangot szerte a világon mindenfelé ismerik, a márka húzóneve. Ha ezt megfertőzzük egy kis kígyóméreggel, akkor máris a Cobra-k környékén találjuk magunkat a Shelby vonalat erőltetve. Aztán ott van még a Roush, ami kvázi gyári-tuning, így ez is lehetséges alternatíva. A Mazda ettől egy teljesen külön történet. Ott a Wankel-motorok iránti vonzalom határozza meg a képet, így az RX-7/8 lehet ott a csapásirány.

 

 

De mit tudnak még a japánok?

 

 

Végre egy tömegmárka, ahol értelmet nyer a minden más autón hülyén kinéző Lexus-fazonú hátsó lámpa! Toyotára, Daihatsu-ra nyugodtan rakjuk ezeket. Karcoljunk luxusautót Corollából vagy Avensis-ből, vagy legyen példaképünk a Celica és a Supra. A Subaru félig-meddig kaukktojás, mert csak részleges a kapcsolat, de járható az út.

 

 

Ha megnézzük a Magyarországon legkelendőbb autómodellt:

 

 

Az elsőző generációs Suzuki Swiftet a világon ezeken e neveken árusította a GM: Suzuki Cultus, Chevrolet Swift, Chevrolet Sprint, Pontiac Firefly, Geo Metro, Holden Barina. A Suzuki pedig a Subarunak, a Mazdának és a Nissannak is fejleszett autót, így ha valaki szuper-rizsrakétát vagy izomautót akar fejleszteni Swift-jéből, elvileg semmi akadálya, de azért csínján: az azért Suzuki Swift marad…

 

Nos, azt hiszem elég alaposan sikerült körüljárnunk a Magyarországon kapható autómodellek „Cult-szerű” lehetőségeit, és ez a jövőben csak fokozódik. Pl. ha ténylegesen megvalósul a Chrysler-Fiat házasság, akkor akár Fiat Panda Vipert is  összehozhatunk, de ez csak a kezdet. A lényeg mindig az, hogy találjuk meg az autó fő karakterét, igyekezzünk megragadni azt, kiemelni más alapokra helyezve.

 

Hogy a VW kizárólagossága lenne a Cult? Nos, ha esetleg elterjed a módszer és ha másként nevezik is más márkáknál, azért a VW indította el. Mint ahogy az európai tömegautót is. Ez egy kiugró lehetőség, hogy a VW-Cultosok adjanak valami ötletet a világnak… Mert Cultosnak lenni jó és az is marad…

 

A cikk eredetileg a cult-hungarian.hu weboldalon jelent meg.

http://www.cult-hungarian.hu/cikk.php?az=574

Címkék:chevrolet shelby bugatti audi ford toyota vw opel fiat suzuki dacia subaru renault abarth gm cosworth abt daewoo polski gordini Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://shinyredcars.blog.hu/api/trackback/id/tr561028331

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.